Konwencja o unikaniu podwójnego opodatkowania
między Polską a Luksemburgiem
z dnia 14 czerwca 1995r.
(wyciąg dot. opodatkowania pracowników delegowanych)
Art. 15 – zasady opodatkowania pracowników
Praca najemna
1. Z uwzględnieniem postanowień artykułów 16, 18 i 19 pensje, płace i inne podobne wynagrodzenia, które osoba mająca miejsce zamieszkania w Umawiającym się Państwie osiąga z pracy najemnej, podlegają opodatkowaniu tylko w tym Państwie, chyba że praca wykonywana jest w drugim Umawiającym się Państwie. Jeżeli praca jest tam wykonywana, to osiągane za nią wynagrodzenie może być opodatkowane w tym drugim Państwie.
2. Bez względu na postanowienia ustępu 1 wynagrodzenia, jakie osoba mająca miejsce zamieszkania w Umawiającym się Państwie osiąga z pracy najemnej, wykonywanej w drugim Umawiającym się Państwie, podlegają opodatkowaniu tylko w pierwszym Państwie, jeżeli:
a) odbiorca przebywa w drugim Państwie przez okres lub okresy nie przekraczające łącznie 183 dni podczas danego roku kalendarzowego i
b) wynagrodzenia są wypłacane przez pracodawcę lub w imieniu pracodawcy, który nie ma miejsca zamieszkania lub siedziby w drugim Państwie, i
c) wynagrodzenia nie są ponoszone przez zakład lub stałą placówkę, którą pracodawca posiada w drugim Państwie.
3. Bez względu na poprzednie postanowienia tego artykułu wynagrodzenie uzyskiwane przez osobę z tytułu pracy najemnej wykonywanej na pokładzie statku morskiego, powietrznego lub pojazdu drogowego eksploatowanego w komunikacji międzynarodowej lub na pokładzie barki wykorzystywanej w transporcie na wodach śródlądowych może podlegać opodatkowaniu tylko w Umawiającym się Państwie, w którym znajduje się miejsce rzeczywistego zarządu przedsiębiorstwa.
Art. 24 – zasady unikania podwójnego opodatkowania
Podwójnego opodatkowania unikać się będzie w sposób następujący:
1. w Polsce:
a) jeżeli osoba mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę w Polsce osiąga dochód lub posiada majątek, który zgodnie z postanowieniami niniejszej konwencji może być opodatkowany w Luksemburgu, to Polska zwolni, z uwzględnieniem postanowień zawartych pod literą b), taki dochód lub majątek od opodatkowania, z tym ze przy obliczaniu podatku od pozostałego dochodu lub majątku tej osoby może zastosować stawkę podatkową, która byłaby zastosowana, gdyby dochód lub majątek zwolniony od opodatkowania w powyższy sposób nie był w taki właśnie sposób zwolniony od opodatkowania;
b) jeżeli osoba mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę w Polsce osiąga dochód, który zgodnie z postanowieniami artykułów 11 i 12 może być opodatkowany w Luksemburgu, to Polska zezwoli na odliczenie od podatku dochodowego tej osoby kwoty równej podatkowi dochodowemu zapłaconemu w Luksemburgu. Jednakże takie odliczenie nie może przekroczyć tej części podatku, która została obliczona przed dokonaniem odliczenia i która odpowiednio przypada na dochód uzyskany w Luksemburgu;
2. w Luksemburgu:
a) jeżeli osoba mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę w Luksemburgu osiąga dochód lub posiada majątek, który zgodnie z postanowieniami niniejszej konwencji może być opodatkowany w Polsce, to Luksemburg zwolni, z uwzględnieniem postanowień zawartych pod literami b) i c), taki dochód lub majątek od opodatkowania;
b) jeżeli osoba mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę w Luksemburgu osiąga dochód, który zgodnie z postanowieniami artykułów 10, 11 lub 12 może być opodatkowany w Polsce, to Luksemburg zezwoli na odliczenie od podatku tej osoby kwoty równej podatkowi zapłaconemu w Polsce. To odliczenie nie może jednak przewyższyć tej części podatku, która została obliczona przed odliczeniem która przypada na dochód uzyskany w Polsce;
c) jeżeli zgodnie z jakimkolwiek postanowieniem niniejszej konwencji dochód lub majątek osoby mającej miejsce zamieszkania lub siedzibę w Luksemburgu jest zwolniony od opodatkowania, to Luksemburg może jednak przy obliczeniu podatku od powstałego dochodu lub majątku takiej osoby wziąć pod uwagę dochód lub majątek zwolniony od opodatkowania;
d) bez względu na postanowienia zawarte pod literami b) i c) jeżeli spółka mająca siedzibę w Luksemburgu uzyskuje dywidendy ze źródeł polskich, to Luksemburg zwolni te dywidendy od podatku pod warunkiem, że ta spółka, która ma siedzibę w Luksemburgu, posiada od początku swej działalności bezpośrednio w kapitale spółki wypłacającej dywidendy udział w wysokości co najmniej 25 procent. Akcje lub udziały spółki polskiej są na tych samych warunkach zwolnione od luksemburskiego podatku od majątku.